Gdzie można latać dronem
Epoki historyczne z pierwszymi krokami w lotnictwie
Współczesna epoka prezentuje dynamiczny rozwój w zakresie technologii. Jest to uwarunkowane rozwojem między innymi branży elektroniki i informatyki. Człowiek był istotą ziemską, która pragnęła zdobyć cały świat, poznać najmniejszy zakamarek, który się na niej znajdował.
Chciał również tego, by zobaczyć wszystko z uwzględnieniem każdej perspektywy. Ze względu na to, że istota ludzka nie ma skrzydeł, więc nie może latać. To z kolei sprawiało problem w tym, by móc głównie z górnej perspektywy spojrzeć na wybrany obiekt.
Dzięki temu pragnieniu człowiek znalazł w sobie tyle determinacji, by rozwinąć branżę lotnictwa, wynajdując samolot, szybowiec, helikopter, odrzutowiec, a nawet rakietę wystrzeliwaną w kosmos.
Zdobył się nawet na wynalezienie paralotni, dzięki któremu w pojedynkę mógł dostarczyć sobie mnóstwo adrenaliny i wielu wrażeń z podziwianych z góry krajobrazów i zabudowań.
Pomimo tylu wynalezionych patentów pozostawał jedynie jeden problem, którym jest budżet. Wszystkie pozycje wiązały się z nakładem finansowym, często przekraczającym możliwości.
Dla bardziej zamożnych ludzi nie było to żadną przeszkodą, lecz osób o niższym statusie społecznym tego typu aspekt wydawał się nie do przezwyciężenia.
Jednak wciąż rozwijające się możliwości techniki nie ustawały w swoich poczynaniach. Pojawiły się koncepcje, które po zsumowaniu doświadczeń wielu pokoleń stworzyły coś, co mogło latać nad obszarem zabudowań, dając niesamowitą satysfakcję ich twórcom. Patent został nazwany jako dron.
Dzięki lotowi drona człowiek mógł wreszcie spełnić swoje pragnienie. Swoją żądzę poznania świata z lotu ptaka mógł zaspokoić dzięki umieszczeniu na obudowie kamery, dającej możliwość filmowania zabudowań w zasięgu nagrania.
To spowodowało, że drony można spotkać na niebie każdego dnia w mniejszym lub większym stopniu w zależności od rejonu. Drony te do 250 g nie wymagają specjalnych uprawnień z zastrzeżeniem do urządzenia rejestrującego.
W nawiązaniu do latania dronem niestosowne byłoby zawężenie się jedynie do współczesności, ponieważ historia lotów sięga już czasów nowożytności, a być może nawet wcześniej.
Historia lotnictwa
Ogólne informacje o braciach Orville i Wilbur Wright
Nawiązując do nowożytności, która z pewnością odciska piętno historyczne na lataniu, warto wspomnieć o rodzeństwie braci Orville i Wilbur Wright. To oni dokonali pierwszego skutecznego lotu samolotem. Mieli smykałkę do lotnictwa, a swoje osiągnięcie mogli zawdzięczyć udanej konstrukcji swojej maszyny. Byli pionierami w swoim fachu dzięki bazowaniu na wiedzy, umiejętności i doświadczeniach, a także nieudanych próbach nie tyle swoich – ale również poprzedników, gdzie miano przykładu nie można odmówić Ottonowi Lilienthalowi.
Ich zainteresowanie wątkiem skonstruowania maszyny latającej cięższej od powietrza wykluło się w stanie Ohio w USA – a dokładnie w Dayton. To właśnie tam dorastali, a od roku 1892 zajmowali się kierowaniem wytwórni i warsztatów rowerów Wright Cycle Company.
Nie zakładali jednak, że ich początkowe konstruowanie szybowców kierowanych dzięki skręcaniu części skrzydeł poprowadzi ich do Karoliny Północnej do miejscowości Kitty Hawk w 1900 rok. To właśnie tam panowały silne podmuchy wiatrów sprzyjające rewelacyjnym warunkom dla sprawdzania działania przyszłej maszyny lotniczej.
Sukces rodzeństwa
Rok 1903 przesądził wszystko. Nie przewidzieli, że ich sukces nadejdzie po rzucie monetą 14 grudnia i czterech próbach lotu dojdzie do niesamowitego osiągnięcia techniki w branży lotniczej. Maszyną testowaną był Wright Flyer, przeznaczony dla pojedynczych osób.
Pierwsza próba Wilbura odbyła się tego samego dnia ze skutkiem niewielkich uszkodzeń na przodzie, następne trzy próby odbyły się trzy dni później, jednak nie było żadnych uszkodzeń. Tym razem testerem pilotem był Orville. Wszystkie testy były w zasięgu wzroku. Swoje niebywałe osiągnięcie, pomimo niestatycznego układu konstrukcyjnego, było związane ze szczegółową i precyzyjną analizą aerodynamiki – głównie dotyczyło pojawiania się siły nośnej, patentem skutecznych sposobów sterowania, a także zastosowaniu jednostki napędowej o stosunkowo lekkiej wadze i równej pracy.
Początki lotnictwa a latanie dronem
Nie należy odmówić testom braci Wright i – zarówno ich poprzednikom – jak następcom wpływu na loty dronem w dzisiejszych czasach. Dyscypliny takie jak wiedza o aerodynamice, metody sterowania i mechanizmy napędzające są kluczowe w niniejszej dziedzinie.
Aerodynamika jest szczególnie ważna, gdyż loty dronem są w powietrzu. Dla lotów dronami jest istotna budowa zewnętrzna maszyny celem zminimalizowania oporu sił powietrznych.
Problematyka na temat bezzałogowych statków powietrznych
Czym są drony?
Po rozważaniach historycznych i ich wpływie na latanie dronem, nieodzowne jest określenie, co właściwie stanowi dron.
Pojęcie drony odnosi się do bezzałogowych statków powietrznych (w skrócie BSP), które są sterowane przez operatora za pomocą smartfonu. Służy do tego specjalnie dedykowana do tego celu aplikacja. Przeznaczone są one w celach zarobkowych, na loty rekreacyjne i użytku prywatnego.
Drony w codzienności
Obecnie popularność dronów stale rośnie. Operator drona może bez przeszkód używać do filmowania, tym samym rejestracji różnych obiektów, zabudowań. Jest możliwość wykonywania usługi w oparciu o filmowania i rejestracji dowolnych miejsc za pomocą umieszczonej na dronach kamery. Te oto kamery dzięki swoim parametrom zapewniają wysoki poziom usług.
Ocena miejsc potencjalnych lotów dronami
Nie może jednak zapomnieć o sprawdzeniu, czy może rozpocząć latanie dronem w danym miejscu, w którym chce. Gwarantuje to lepsze bezpieczeństwo zarówno dla operatora drona i osób postronnych. Informacje na ten temat opublikowane są na stronie urzędu lotnictwa cywilnego. Ma do dyspozycji dwa sposoby na weryfikacje lokacji lotów dronami w naszym kraju, którymi są aplikacja pansa utm i za pośrednictwem aplikacji droneradar.
Uzyskanie uprawnienia do lotów dronami
Dla osób postronnych nie jest zaskoczeniem, gdy w zasięgu wzroku widzą drony. Stanowisko pilot drona jest w ich zasięgu wzroku. Egzamin z celem uzyskania uprawnień na podobnej zasadzie jak prawo jazdy, to obligatoryjny element na tej ścieżce. Kierowanie statkami powietrznymi, do których zdobycie uprawnienia operatora dronami jest łatwiejsze niż zostanie pilotem, chcącym latać statkami powietrznymi, samolotami i helikopterami, cieszy się zainteresowaniem.
Dla przyszłego pilota drona i operatora są szkolenia do realizacji lotów dronem zarówno w zasięgu wzroku, jak i poza zasięgiem wzroku.
Nowelizacja przepisów prawnych regulujących latanie dronami
Wraz z 1 stycznia 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej, wprowadzone zostały pewne zmiany w kwestii prawa wykonywania lotów dronów.
Zmiany wprowadzone na początku 2021 roku
- Brak podziału na loty sportowe lub loty rekreacyjne i w celach zarobkowych.
- Korzystanie z BSP na cele komercyjne w większości przypadków będzie ogólnodostępne.
- Wdrożenie klasyfikacji wykonywanych lotów, kategorie: otwarta, szczególna i certyfikowana, ze względu na stopień ryzyka (bezpieczeństwo) wykonywanych operacji lotniczych
- W kategorii otwartej możemy pilotować drona zarówno w celach ,,zarobkowych”, jak i loty rekreacyjne. Ponadto dochodzi podział na operatora i pilota drona.
Urząd lotnictwa cywilnego – nowe przepisy dronowe
Pragnąc tego, by zorientować się w informacjach, koniecznych planowania czasu z wykorzystaniem drona lub bezzałogowym statkiem powietrznym, wystarczy wejść na stronie urzędu lotnictwa cywilnego w wybraną zakładkę z artykułem.
Nie sposób zapomnieć o pospolitej wiedzy z zakresu zasad, określanych jako nowe przepisy, dotyczących bezzałogowych statków powietrznych. Wspólne zasady europejskie, gwarantujące swobodny ruch bezzałogowym statkiem powietrznym BSP i równorzędnych uwarunkowań funkcjonowania dla każdego operatora SBSP w zasięgu całego obszaru Unii Europejskiej, zredagowała EASA.
Zasady odbywania lotów dronami podlegają śledzeniu na oficjalnych stronach kraju Islandii i Szwajcarii ze względu na fakt, iż nie podlegają ustaleniom EASA.
Tok postępowania BSP zostały zakwalifikowane trzema kategoriami.
Kategoria Otwarta
Charakterystyka kategorii otwartej, będącej pierwszą z nich, cechuje większe bezpieczeństwo. Prowadzi to do braku konieczności składania oświadczeń, czy otrzymywaniu zezwoleń od Urzędu Lotnictwa cywilnego. Możność wykonywania lotów z zasięgiem wzroku operatora lub z obserwatorami jest bez ograniczenia z masą nie przekraczającą 25 kg. Należy ponadto wziąć pod uwagę aspekt bezpiecznej odległości poniżej lub równej 120 metrów w odniesieniu do najbliższego punktu na powierzchni ziemskiej, czyli maksymalnej wysokości lotu. Kategoria otwarta wymaga rejestracji w systemie ULC operatorów SBSP dla potencjalnego operatora z dronem o wadze większej od 250 g lub korzystającego z kamery.
Kategoria Szczególna
Kategoria, która wykracza poza ramy kategorii otwartej, nazywana jest szczególną. Skierowana jest do operacji ze średnim poziomem ryzyka, co wiąże się z większymi restrykcjami niż ma kategoria otwarta. Niektóre przypadki będą potrzebowały zezwolenia, wydanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dokonanie rejestracji do systemu ULC operatorów SBSP należy dokonać bezwzględnie. Możność działania w oparciu o niniejszą kategorię wymaga przynajmniej jednego z wariantów:
- Złożenia oświadczenia operacji kompatybilnej z STS, czyli Scenariusz Standardowy lub NSTS – co oznacza Krajowy Scenariusz Standardowy
- Otrzymaniu zezwolenia na tą oto kategorię
- Uzyskania certyfikatu LUC
Kategoria Certyfikowana
Certyfikowana kategoria zamyka omawiany zbiór. Jest z niskim poziomem bezpieczeństwa. Certyfikacja BSP jest nieunikniona. Możliwe jest również to, że wymagana będzie certyfikacja pilota operatora oraz zdobycie licencji przez pilota drona BSP. Selekcja do tej kategorii opiera się jedynie, gdy:
- Są zgromadzenia osób postronnych
- Łączy się z przewozem osób postronnych
- Wiąże się z transportem niebezpiecznych materiałów, które w przypadku wypadku są ryzykiem dla osób postronnych
Zarejestrowanie obsługujących SBSP
Rejestracji tych, którzy operują Systemami Bezzałogowych Statków Powietrznych są objęci:
- Operatorzy SBSP z kategorii otwartej, mających drony:
- Z MTOM od 250 g lub tymi na wypadek uderzenia ewentualnie przekazują człowiekowi energię kinetyczną z poziomem przekraczającym 80 dżuli
- Z wyposażeniem w czujnik z możnością uzyskiwania danych osobowych (kamery) z wyjątkiem tych zaliczanych jako zabawki
- Operatorzy SBSP z kategorii szczególnej dla każdej masy dronów
Warunki rejestracji na drony.ulc.gov.pl
Rejestracja w systemie drony.ulc.gov.pl jest uwarunkowana:
- Wiekiem 16 lat przyszłych pilotów dronów
- Polska jako miejsce zamieszkania lub główne miejsce prowadzenia działalności potencjalnych pilotów dronów
- Operatorzy SBSP, zarejestrowani w innym kraju UE lub EFTA i mają wolę odbyć w Polsce szkolenie mają możność utworzyć konto w systemie rejestracji operatorów z wprowadzeniem swojego numeru z innego kraju UE lub EFTA.
- Operatorzy SBSP wykraczającym poza UE i kraje EFTA mogą wykonać proces rejestracji w systemie ULC z uwzględnieniem Islandii i Szwajcarii, jeśli mają w planie zrealizować pierwszą operację w Polsce.
- Operator nie może zarejestrować się w więcej niż jednym państwie członkowskim.
Szkolenia i egzaminy
Każda osoba z zamiarem, by latać dronem o masie 250g lub większej, przed lotem odbywa szkolenie online oraz ma pozytywny wynik egzaminu online jako dowód zdobycia wymaganej wiedzy. Szkolenia i egzamin są bez opłat i udostępnione w systemie ULC. Kwalifikacje pilota posiadają termin ważności 5 lat. Są jednak odstępstwa dla osób z aktualnym świadectwem, potwierdzającym kwalifikacje UAVO. Takie osoby nie mają obowiązku przechodzić szkolenia, lecz do 31 grudnia 2021 r. musieli skonwertować świadectwo, poświadczające kwalifikacje UAVO.
Przebieg egzaminu online ma postać 40 pytań z wielokrotnym wyborem. Aby zdać egzamin konieczne jest uzyskanie 75% poprawnych odpowiedzi.
Kompetencje przypisane dla kategorii otwartej:
-
A1 i A3 – szkolenie i test online;
-
A2 – szkolenie i test online, ukończenie szkolenia praktycznego, mającym tryb samokształcenia, zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego poprzez wyznaczony podmiot.
Piloci, mający zamiar latać w kategorii szczególnej, przechodzą szkolenie oraz zdają egzamin prowadzony przez podmiot szkolący. Operatorzy SBSP, którzy zarejestrowali się w innym kraju UE, zanim rozpoczną szkolenie, dokonują rejestracji w systemie ULC, wprowadzając swój numer operatora.
Strefy geograficzne i aplikacje do zgłaszania lotów
Instytucją, mającą prawo wyznaczać strefy geograficzne, jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Wszystkie loty BSP w polskiej przestrzeni powietrznej winny odbyć po poinformowaniu PAŻP z zamiarem dokonania lotu dronem poprzez system teleinformatyczny, wyznaczonego przez Agencję. Reasumując każdy lot BSP koniecznie poprzedza wykonanie check-inu aplikacją DroneRadar. Operator SBSP ponosi całkowitą odpowiedzialność za wykonywaną operację i przed dokonaniem jej dokonuje weryfikacji aplikacją DroneRadar lub poprzez stronę PAŻP dostępność przestrzeni powietrznej (wprowadza parametry zamierzonego lotu). Są jednak okoliczności, że obowiązkowa jest zgoda zarządzającego daną przestrzenią powietrzną lub miejscem.
Ubezpieczenie
Na obecną chwilę ubezpieczenie OC operatorów BSP, którzy mają drony o wadze nieprzekraczającej 20 kg, jest dobrowolne. Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest jednak, aby każdy operator miał takie ubezpieczenie.
Akty prawne
O regulacjach prawnych, pochodzących od Unii Europejskiej, charakteryzujących wymogi skierowane do bezzałogowych statków powietrznych można poczytać w sekcji akty prawne. Są tam nowe przepisy dronowe w Unii Europejskiej.
Prowadzenie szkoleń
Szukając na stronie urzędu lotnictwa cywilnego można bez przeszkód odnaleźć potrzebną wiedzę na temat prowadzenia szkoleń, do których można zaliczyć listę operatorów szkolenia, szereg podmiotów gwarantujących przystąpienie do egzaminów państwowych, o przeprowadzaniu egzaminu teoretycznego, określonych i utartych podmiotów.
Opcja latania dronem bez rejestracji i bez zdawania egzaminu
W zgodzie z nowymi przepisami wdrożonymi od 2022 roku istnieje możność latania dronami wszędzie (za wyjątkiem specjalnych stref geograficznych) bez obowiązkowej rejestracji i pozytywnego wyniku egzaminu. Chcąc latać dronem będzie taka opcja możliwa tylko i wyłącznie w kategorii otwartej dla dronów poniżej 250 g. Będzie można latać dronem o takiej masie maksymalnie do 120 m wysokości lotu z uwzględnieniem odległości pozwalającej na kontakt wzrokowy z modelem. Tego rodzaju przepisy obejmują lotów VLOS, czyli przy utrzymaniu stałego kontaktu wzrokowego z dronem.
Warto wiedzieć o tym, że pilotowany przez nas dron, mając w wyposażeniu czujnik zbierający dane w danym miejscu, wedle przepisów pilota drona należy zarejestrować, nawet gdy dron waży mniej 250 gramów.
W planach są rozwiązania, by modele dronów wyprodukowane po 31.12.2020 roku były wyposażone w opcję wysyłania danych identyfikacyjnych z zawarciem wszelkich danych pilotów dronów lub kim jest operator. Dzięki temu w dowolnej chwili służby z uwzględnieniem policji, będą mogły dokonać kontroli, czy dani operatorzy wiedzą, gdzie można latać dronem.
Obostrzenia; w skład których wchodzą zakazy lotów bez zgody w pobliżu: lotnisk, szpitali, banków, służb ratowniczych, instytucji o strategicznym znaczeniu dla państwa ( elektrownie, urzędy), parków narodowych i krajobrazowych, baz wojskowych, specjalnych stref lotniczych; nie podlegają zmianie. Dla tych, którzy wiedzieli, gdzie można latać dronem z uwzględnieniem tych placówek, nie muszą się trudzić ze zmianą nastawienia.
Na odpowiedź, gdzie można latać dronem, trzeba wziąć pod uwagę zakaz przekraczania maksymalnej wysokości lotu, ustalonej na 120 m od najniższego punktu na ziemi.
Nowe przepisy zwalniają z obowiązku przejścia badań lekarskich.
Czy można latać dronem w mieście?
Odnosząc się do pytania, gdzie można latać dronem, warto pamiętać o miastach, gdzie jest wielu mieszkańców w stosunku do wsi. Tam jest taka opcja, lecz na legalność latania drona konieczne są do spełniania pewne wytyczne. Nowe przepisy opisują, iż latanie w mieście reguluje kategoria OPEN (otwarta), pozbawiona zgody i zezwolenia. W założeniach są jednak, że ci, co chcą korzystać czynnie z dronów muszą:
- latać dronem o masie do 25 kg,
- latać do wysokości 120 m i tylko z uwzględnionym zasięgiem wzroku,
- stwarzać bardzo niskie ryzyko dla osób postronnych.
Rozważając, gdzie można latać dronem, należy w mieście przestrzegać ograniczeń w przestrzeni powietrznej i odmówić sobie, by latać dronem w bezpośrednim sąsiedztwie lotnisk lub baz wojskowych. Ograniczenia poszczególnych stref można odszukać na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz w aplikacji o nazwie DroneRadar. Koniecznie trzeba zapamiętać, że latanie dronem jest uwarunkowane przez kategorie: SPECIFIC (szczególna) oraz CERTIFIED (certyfikowana).
Jak latać dronem komercyjnie
Nowe przepisy określają lot rekreacyjny, loty sportowe oraz komercyjne jako równorzędne. Chcąc latać dronem zarobkowo, trzeba pamiętać o przestrzeganiu wytycznych, gdyż posiadają one zamontowane kamery do rejestracji otoczenia w danym miejscu.
Jaką odpowiedzialność ma operator drona?
Operator, przed operacją, oprócz postawionego pytania, gdzie można latać dronem, powinien uświadomić sobie o aspekcie odpowiedzialności, jaka na nim ciąży w związku z zagrożeniem dronów.
Dron sterowany powinien być z uwzględnieniem szczególnej ostrożności oraz uniku działań bądź zaniechania, mogącego doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa ogółem i w ruchu lotniczym, nie może ograniczać i utrudniać ruch lotniczy, zakłócać spokój bądź porządek publiczny oraz narażać na szkodę osób postronnych.
Dron musi być sterowany tak, by nie kolidować z lotem innych dronów, czy bezzałogowym statkiem powietrznym.
Dron winien zapewniać pierwszeństwo załogowym statkom powietrznym.
Decyzja o tym, by latać dronem, gdzie można latać dronem, jego przebiegu powinna być rozważna.
Korzystanie z BSP/modelu latającego oraz aparatury sterującej zgodnie z zaleceniami i ograniczeniami określonymi przez producenta urządzenia.
Operator ma w interesie dbałość o sprawność techniczną drona przed podjęciem lotu. Ocena stanu technicznego drona musi nastąpić przed lotem, warto też to zrobić po operacji.
Dokonanie lotów dronami musi więc zostać zrealizowane dronem sprawnym technicznie.
Jak latać dronem lekkim
Pragnąc latać dronem lekkim nie jest konieczne przystąpienie do egzaminów państwowych, dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez uprawniony organ – także do egzaminu online, a nawet pójście na krótkie szkolenie . Można latać po zarejestrowaniu się w systemie drony.ulc.gov.pl, ponadto należy wygenerować numer operatora oraz umieścić go na dronach. Podsumowując odbywanie szkolenia i podchodzić do egzaminu jest zbędne.
Jak latać dronem z wagą poniżej 250 g bez licencji i rejestracji
Dla lotów dronami, których masa nie przekracza 250 g jedyną wytyczną, by latać dronem wystarczy pamiętać o tym, aby dron nie miał wbudowanej kamery, która mogłaby filmować na przykład obszar zabudowań.
Konieczność regulacji prawnych
Określanie, gdzie można latać dronem, jakie uprawnienia, kursy, szkolenia, egzaminy, warunki użytkowania, a także sama popularność skierowana na drony musiała przyczynić się do tego, by znacznie uregulować pod względem prawa użytkowanie dronów. Na pytanie odnośnie obecnego stanu i jego przyszłości w ukłonie w kierunku dronów, poprzez jednolite przepisy, budzi wątpliwości. Jest tak ze względu na rozwój technologiczny, udowadniający permanentnie, że regulacje prawne są w stanie być przedawnione. Jako tymczasowy środek zaradczy powinno przynieść to pozytywne skutki, dlatego operatorzy dronów mogą patrzeć pozytywnie na rozwój sytuacji.
Do regulacji prawnych warto nastawić się z uwzględnieniem obecnego statusu posiadania dronów. Jeśli dron jest już użytkowany, to wzięcie na siebie określonych kroków prawnych jest nieuniknione. Z kolei, gdy dron jest na celowniku (rozglądając się zwłaszcza za tym pierwszym dronem) to najpierw trzeba zapoznać się z regulacjami, określić celnie swoje oczekiwania wobec drona i do czego dron będzie używany. Jak te refleksje zostaną dokonane, można podejmować decyzje zakupowe drona.
Szkolenie VLOS i kurs BVLOS
Szkolenie by latać dronem a kurs prawa jazdy kategorii B
Potencjalny operator zapewne przechodził lub przejdzie kurs na prawo jazdy, więc jest w stanie wyobrazić sobie, iż operator dronów jest zobligowany do rozwagi, jak kierowca samochodu osobowego, gdyż dron jest w pewnym sensie pojazdem – tyle, że bez załogi, a operator dronów w obrębie zabudowań musi przestrzegać reguł, których nauczył się przed przystąpieniem do egzaminu podobnie jak kursant na prawo jazdy. Oczywiście są pewne aspekty odróżniające te oto obszary jak przestrzeganie w terenach zabudowań ograniczeń prędkości, czy używania sygnału dźwiękowego. Szkolenia na takie uprawnienia działają na podobnej zasadzie.
Szkolenia a masa drona 250 g
Waga drona, którą jest 250 g, jest punktem granicznym dla tych, którzy chcą latać dronem, czerpać pasje z lotów dronami. Pamiętając o braku kamery w zakupionym modelu drona jedyną stratą dla nich jest uwiecznianie pięknych zabudowań i krajobrazów. Muszą przy tym pamiętać, gdzie można latać dronem, by nie zrobić psikusa i dokonać zderzenia drona z innymi dronami. Przepisy dronowe mówią wszystko. Jeżeli użytkownik o tym zapomni, może mieć kłopot po stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Konsument, który chce zakupić drona, może cieszyć się nim z pewnym zdrowym rozsądkiem dzięki konstruktorom, którzy wymyślili drona o masie do 250 g. Wartość 250 g jest więc kluczowa dla obowiązku odbywania szkoleń w tym zakresie.
Typy szkolenia lotów drona
Planując zakup drona i cieszenia się lotem swoich dronów, należy poznać przepisy dronowe, które publikowane są na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Aby poznać drony i to, co reguluje wszystko, co wiąże się ze światem dronów, jest zawarte w procesie szkoleń. Krótkie szkolenie i dłuższe szkolenie obejmuje to, co jest niezbędne do poprawnych lotów dronów. Szkolenia dzielą się na VLOS (do wykonywania lotów drona w zasięgu zmysłu wzroku) i BVLOS (poza zasięgiem tego zmysłu).
Gdzie odbyć szkolenie
Miejsce, gdzie można odbyć szkolenie z użytkowania dronów, jest UAVO Academy. Jeżeli masz dron w swoim posiadaniu lub planujesz zakup drona, możesz skorzystać z profesjonalnie przekazanej wiedzy z zakresu dron i sterowaniem dronów. Dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych bsp jest to świetny wybór ze względu na kilkunastoletnie doświadczenie.
Chcąc operować bezzałogowym statkiem powietrznym bsp lub korzystać z technologii drona można udać się osobiście do placówki na adres ul.Szturmowa 2A, 02-676 Warszawa. Godziny otwarcia placówki w dni powszednie od 10:00 do 17:00. Należy uwzględnić, iż godziny otwarcia mogą różnić się w przypadku dni świątecznych. Można skontaktować się również telefonicznie pod numerem +48 515 983 934 lub poprzez skrzynkę elektroniczną na adres szkolenia@uavoacademy.pl. Kontakt niebezpośredni jest możliwy, gdy godziny otwarcia pokrywają się z porą telefonu lub wysłania wiadomości.