Jak zapobiegać awariom systemu informatycznego w firmie?
Awarie sprzętu komputerowego zdarzały się, zdarzają i zdarzać będą. Nie da się tego zupełnie wyeliminować, jednak można wprowadzić działania, które zniwelują możliwość wystąpienia awarii systemowych. Ważna jest tu współpraca z firmą informatyczną w ramach outsourcingu IT.
Audyt systemu informatycznego i wdrożenie koniecznych zmian
Nawiązanie współpracy z firmą IT pozwoli dokonać przeglądu działania istniejącego systemu informatycznego. Sprawdzane jest działanie poszczególnych modułów, ewentualne przestoje i występujące zagrożenia, a także wypunktowane konieczne do wprowadzenia zmiany. Dzięki outsourcingowi IT można rozszerzyć działanie systemu CRM o potrzebne elementy systemu ERP. Dzięki temu można wykluczyć np. współistnienie podwójnego oprogramowania, czy aplikacji, które wzajemnie wykluczają bądź ograniczają swoje działanie. Chodzi o to, by zapewniony był ciągły kontakt z klientami i np. sprawne działanie automatycznych powiadomień w przypadku sklepów internetowych. Ważne jest także by dostęp do danych był stały i nieprzerwany dla wszystkich działów.
Korzystanie z zaufanych protokołów
Są takie obszary działania firmy, które muszą być chronione, aby dostęp do nich z zewnątrz był zaszyfrowany. Dlatego konieczne jest stosowanie haseł w ramach systemu informatycznego, które zapobiegają dostaniu się istotnych danych w niepowołane ręce. Jeśli chodzi o działania i transakcje wykonywane online, ważne jest, by zastosowany został protokół zaufany, który dla sklepów internetowych i ochrony danych osobowych jest wymagany przepisami prawa. Awarie systemu występują przy próbie kradzieży danych, a takim działaniom należy zapobiegać poprzez stosowanie właściwych zabezpieczeń. Z pewnością we wdrożeniu protokołu zaufanego i przeniesieniu do niego sklepu pomoże firma informatyczna w ramach outsourcingu IT. Warto wiedzieć, że strony bez protokołu zaufanego nie są premiowane w wyszukiwarce Google. Dlatego przejście na połączenie szyfrowane jest korzystne z punktu widzenia pozycjonowania strony oraz oczywiście w przypadku próby wykradzenia danych. Konieczne jest wdrożenie połączenia szyfrowanego dla wszystkich podstron, a także przekierowania z http na https przy ładowaniu strony internetowej.
Aktualizacje systemu pozwalające na jego ciągłe działanie
Bardzo ważne są aktualizacje systemu. Nawet najlepszy system jeśli nie jest poddawany stałej konserwacji i wdrażaniu potrzebnych rozszerzeń prędzej czy później ulegnie awarii, która będzie wymagała znacznie większego nakładu pracy. Aby nie spowodować sparaliżowania działania firmy konieczne jest nie ignorowanie pojawiających się alertów o konieczności naprawy błędów systemowych czy wdrożeniu rozszerzeń, a na pewno skonsultowanie ich z firmą, bądź oddelegowaną osobą zajmującą się outsourcingiem IT.
Archiwizacja danych i tworzenie kopii zapasowych
Kiedy już nastąpi awaria to „mleko się rozlało”. Pozostaje jedynie posprzątanie i uratowanie tego, co się da. Szybkie przywrócenie systemu i potrzebnych danych ułatwia ich bieżąca archiwizacja i tworzenie kopii zapasowych. Warto korzystać zarówno z dysków przenośnych w przypadku ważnych danych, jak i wirtualnych, jednak nie tych publicznych, a posiadających certyfikat „Privacy Shield”. Dzięki temu w chmurze prywatnej można przechowywać również dane wrażliwe. Zatem archiwizacja nie tyle zapobiega awarii, co jej długofalowym skutkom, a więc paraliżowi w działaniu przedsiębiorstwa.
Systemy antywirusowe są niezwykle istotne
Żaden system nie powinien być użytkowany bez odpowiednich zabezpieczeń przed atakami z zewnątrz. Systemy antywirusowe zapobiegają zainfekowaniu systemu przez złośliwe oprogramowania, a także wirusy i trojany. System, który został zaatakowany albo całkowicie przestaje działać, albo zostaje zainfekowany w części. Dlatego oprogramowania wychwytujące wszelkie zagrożenia są niezwykle istotne z punktu widzenia wystąpienia możliwych awarii. Oczywiście systemy antywirusowe mogą być personalizowane na potrzeby określonej firmy. Warto w tej kwestii poradzić się firmy zajmującej się outsourcingiem IT.
Zapobieganie awariom systemu informatycznego w firmie może uchronić przed znacznymi stratami finansowymi. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań nie ucierpi również wizerunek firmy.